A9 Studio fotografii artystycznej - logo Facebook A9 logo Google Plus A9 logo Pinterest  A9 logo

Informacja o usługach fotograficznych

Cennik usług fotograficznych

Klienci

Portfolio fotograficzne

O autorze


MAŁY SŁOWNIK FOTOGRAFICZNY

AUTOFOKUS

System automatycznego nastawu ostrości. Autofokus zlokalizowany jest w aparacie fotograficznym i elektronicznie współdziała z systemem nastawu ostrości w obiektywie aparatu ( dla obiektywów: nie dotyczy kompaktów i komórek). Im sprawniejszy ten system, tym łatwiej i szybciej ustawia się ostrość.
Czasem występuje jeden czujnik pomiaru ostrości, w drogich aparatach jest ich nawet kilkadziesiąt. I więcej czujników, tym łatwiej jest użytkownikowi aparatu wybrać miejsce, gdzie ustawi ostrość. O ile w aparatach kompaktowych i smartfonach użytkownik może wskazać dowolne pole nastawu ostrości, o tym w lustrzankach pracujących w trybie nastawu bez "podglądu na żywo", właśnie ilość tych czujników ma duże znaczenie dla sprawności AF. W lustrzankach ważne też jest ile tzw. czujników krzyżowych ma Autofokus. Czujniki krzyżowe to są zaawansowane czujniki pomiaru światła, które znacznie sprawniej nastawiają ostrość zdjęć w niedogodnych warunkach oświetleniowych.

BALANS BIELI

System oddający najwierniej kolory otoczenia podczas wykonywania zdjęć w aparatach cyfrowych. Proste aparaty mają do wyboru automat lub jeden ze zdefiniowanych schematów określonych wg temperatury barwowej wyrażonej w stopniach kelwina. Zaawansowane aparaty pozwalają ustawić balans bieli wg upodobań użytkownika. Wówczas wyznacza on odpowiednią wartość sam ustawiając odpowiednią opcję w aparacie.

Współczesne aparaty największy problem mają ze światłem żarowym, nawet tym zdefiniowanym przez producenta aparatu. Przeważnie jest to 3200-3300K, a powinno być to 2900-3000K by przy świetle żarówki oddać wiernie kolory otoczenia.

BOKEH

Bokeh to jest wszystko to, co w kadrze pozostaje rozmyte i nieostre. Zjawisko istnieje tylko w lustrzankach lub trybach makro we wszystkich typach aparatów, gdyż widać je przy niewielkiej głębi ostrości. Tą głębię w aparacie wyznaczamy ustawiając jak najniższą wartość przesłony. Im niższa wartość, tym większy bokeh. Im bardziej równomiernie oddana jest nieostrość, tym bardziej elegancko wygląda fotografia.

EXIF

Dane służące do identyfikacji zdjęcia. Exif to taka czarna skrzynka z samolotu. W zdjęciu aparat zapisuje wszystkie dane o parametrach wykonania zdjęcia oraz aparacie i jeśli to zostało zapisane - o właścicielu aparatu. Programy graficzne w danych exif zapisują również informacje o modyfikacjach jakim zostało zdjęcie poddane. Dane exif można też usunąć. Po usunięciu danych nie można ich przywrócić.

FILTRY FOTOGRAFICZNE

Filtry to szklane nakładki na obiektyw pozwalające zmieniać zdjęcie, co nie było by możliwe do uzyskania podczas obróbki w komputerze.

1. Filtr szary - wydłuża czas ekspozycji przy takich samych pozostałych parametrach. (np. rozmywa wodę, niebo) Niektóre filtry tego rodzaju nadają się nawet do fotografowania słońca.
2. Filtr polaryzacyjny - podnosi kontrast i nasycenie kolorów ale nie wydłuża czasu ekspozycji (np. przyciemnia niebo)
3. Filtr połówkowy - pół filtr szarego, pół zwykłego szkła. Przydaje się do wykonywania efektownie wyglądających krajobrazów z rozmytym niebem.
4. Filtr barwny - dowolnie zabarwia na jeden kolor zdjęcie, lub uwypukla jeden z kolorów.

HDR

Wysoka rozpiętość tonalna zdjęć. Jedno zdjęcie zawsze ma pewne szczegóły niedoświetlone lub prześwietlone. HDR jest techniką wyrównującą niedociągnięcia obrazu na podstawie ukrytych (niewidocznych użytkownikowi) danych zawartych w zdjęciu (pseudo hdr) albo na podstawie 2 lub 3 zdjęć tego samego kadru. Opracowane specjalne programy do tego procesu. Niektóre aparaty fotograficzne, choć w ograniczonych zakresie, również potrafią tworzyć takie fotografie (wykonują w ułamku sekundy 3 zdjęcia (niedoświetlone, normalne, prześwietlone), które potem składają w jedno.

ISO

W fotografii tradycyjnej skrót iso oznacza szybkość reakcji kliszy na światło. Im szybszy tym mówimy o wyższej wartości iso. W fotografii cyfrowej klisze zastąpiła matryca. Dla odpowiedniej wartości iso matryca aparatu reaguje szybciej lub wolniej na światło. Im szybsza reakcja, tym użytkownik może pozwolić sobie na skrócenie czasu naświetlania zdjęcia, co jest przydatne niekorzystnych warunkach oświetleniowych.

Im szybsza reakcja na światło, tym powstaje wyższy szum. Im mniejsza matryca tym ten szum jest większy. Stąd współczesne komórki nie oferują przyzwoitej jakości zdjęcia powyżej iso-400, zaś dla aparatów kompaktowych ta granica to iso-1600. Na przeszkodzie stoi fizyka. Współczesne aparaty z wymienną optyką i dużymi matrycami w fotografii małoobrazkowej limity wyznacza wartość iso-25600. (co nie znaczy, że producenci nie oferują wyższych czułości).
 

KLISZA FOTOGRAFICZNA

Światłoczuła folia lub papier ze specjalnie naniesionymi chemikaliami. W fotografii małoobrazkowej każda klatka kliszy ma 24x36mm wielkości, zaś klatek w kliszy jest maksymalnie 36.

MATRYCA

Układ scalony który zastąpił kliszę fotograficzną w aparatach cyfrowych. Matryca składa się z milionów pikseli, czyli małych kwadracików które przechwytują światło i zamieniają je w sygnał cyfrowy. Istotną dla użytkowników jest informacja, że na dokładność i wielkość zdjęcia wpływa zagęszczenie pikseli na milimetr kwadratowy oraz wielkość matrycy.

Ideałem w fotografii małoobrazkowej jest matryca 24x36mm, zwana "pełną klatką". Występuje ona wyłącznie w najbardziej zaawansowanych i najdroższych aparatach z wymiennymi obiektywami. Im tańszy aparat, tym mniejsza matryca. Aparaty kompaktowe i komórki mają niewielkie matryce podawane w calach, co często bywa mylące dla użytkownika. Niemniej matryce prostych aparatów mają od 3x4mm do maksymalnie 8.8x8.8mm.

Dla jakości/wielkości zdjęcia istotne jest też ilość upakowanych pikseli na matrycy. Im więcej pikseli, tym dokładniejsze zdjęcie, ale 20 megapikseli na matrycy 3x4mm nie da tak dobrego zdjęcia jak 20 megapikseli na matrycy 24x36mm. Wynika to z wielkości pikseli, które na większej matrycy są większe i wpada do nich więcej światła. Producenci współczesnych aparatów fotograficznych stale doskonalą swoje matryce, jednak zbyt duże zagęszczenie pikseli na matrycy również wpływa na jakość zdjęcia. Już w 2006 roku przyjęto założenie, że matryce aparatów kompaktowych nie są wstanie dać lepszej jakości niż 8 megapikseli. Dziś stale producenci zwiększają ilość pikseli w nowych aparatach ale nie znaczy to, że przekłada się to na jakość zdjęć. Inna sprawa jest przy większych matrycach. Tu też jednak niektórzy producenci zaczęli w nowych modelach zmniejszać ilość megapikseli, by uzyskać lepszą jakość zdjęć.

Mpix

Skrót ten oznacza Megapiksele.
Nie istnieje prosty przelicznik Mpix na rozdzielczość zdjęć. Wszystko zależy od proporcji obrazu w aparacie. Stąd polecam ten prosty przelicznik:
KALKULATOR MPIX
Natomiast do druku w najlepszej (można i drukować w niższych wymiarach obrazu; obniżenie jej przekłada się na to, że z odległości mniejszej niż 1m może być widać nienajlepszą jakość obrazu) rozdzielczości używa się przelicznika rozdzielczości mierzonej w pikselach przeliczając to na centymetry:
FORMAT ROZMIAR W CM JAKOŚĆ NAJLEPSZA 360DPI JAKOŚĆ NORMALNA 180DPI
A0 84x118 11906x16724 5953x8362
A1 59x84 8362x11906 4181x5953
A2 42x59 5953x8362 2796x4181
B0 100z140 14173x18843 7087x9921
B1 70x100 9921x14173 4961x7087
B2 50x70 7087x9921 3543x4961

OBIEKTYW

Układ soczewek zbierający światło.

Obiektyw mówiąc potocznie jest "rurą", gdzie światło wpada do aparatu i pozwalającą na zmianę ogniskowej i przesłony. Możliwa też jest funkcja obiektywu zwana stabilizacją, która polega na mechanicznym przeciwdziałaniu trzęsienia się soczewek wewnątrz obiektywu, co pozwala wykonać nieporuszone zdjęcie w gorszych warunkach oświetleniowych. Znaczna część obiektywów dla aparatów z wymienną optyką posiada też układ autofokus.

Obiektywy są albo stałe albo wymienne. Niestety nie wszystkie obiektywy wymienne współpracują z każdym aparatem fotograficznym. Część jest dedykowana jednemu z producentów aparatu, inne maja możliwość pracy z innymi aparatami. Istotne jest tu gwint mocujący obiektyw do aparatu.

Obiektywy dzielą się na:
1. Makro - pozwalają na uzyskanie dużych zbliżeń 1:1 lub większych. Im dłuższa ogniskowa takiego aparatu, tym dalej od fotografowanego przedmiotu możemy być.
2. Rybie oko 6-15mm - wypukły obiektyw o polu widzenia większym niż 180*. Z bliska bardzo zniekształca fotografowane obiekty. Obiektywy te nie muszą posiadać Autofokusa.
3. Szerokokątne obiektywy 16-30mm - dają duży kąt widzenia
4. Standardowe obiektywy 30-50mm - przyjęło się że jest to zawsze 50mm, ale sprawdza się to tylko przy aparatach z matrycą 24x36mm. Im mniejsza matryca tym mniejsza powinna być ogniskowa by uzyskać podobny standard (np dla aparatów z matrycą 15x23mm[tzw APS-C] to będzie 35mm).
5. Teleobiektywy > 50mm.

Obiektywy dzielą się też na te stałoogniskowe i obiektywy zmiennoogniskowe. Te pierwsze są poręczniejsze i lżejsze, ale wymagają większej wprawy od użytkownika. Z reguły też posiadają lepsze właściwości. Są też droższe niż zmiennoogniskowe, lub cena ich jest podobna.

OBRÓBKA KOMPUTEROWA

Operacje na pliku graficznym celem poprawienia zrobionego zdjęcia w aparacie lub jego modyfikację w taki sposób jaki nie był możliwy do osiągnięcia wcześniej. Najczęściej poprawki sprowadzają się do poprawienia kontrastu, wyrazistości, balansu bieli, usunięciu zbędnych szumów. Czasem jednak potrzebna jest głębsza modyfikacja. To czasochłonne zajęcie.

OGNISKOWA

Punkt, przecinający przestrzeń po przejściu przez skrajne punkty soczewki obiektywu.

W praktyce ogniskowa to "zoom" aparatu. Podawany jest na wiele sposobów w fotografii małoobrazkowej (w aparatach z niewymienną optyką w w liczbie 1x, 2x, itd. albo w aparatach z wymienną optyką w milimetrach. Początkującym sprawia tu trudność konieczności dokonania przeliczenia w zależności o wielkości matrycy w aparacie by dowiedzieć się o rzeczywistej ogniskowej w obiektywie. Przykładowo ogniskowa 15mm zupełnie będzie dawała inny kąt widzenia w aparacie z matrycą 24x36mm (pełna klatka), a zupełnie inny przy matrycy 4x6mm którą posiada większość aparatów z niewymienną optyką.

PRZESŁONA

Przesłona lub przysłona. Obie nazwy są poprawne.

Jest to określenie na ilość światła, które wpada do obiektywu. Im więcej tego światła tym obiektyw ma lepsze właściwości. Przesłonę określa się symbolem f/
Im mniejsza liczba po f/ tym więcej światła wpada do obiektywu. Także taki obiektyw jest najdroższy i zwykle ma najlepsze parametry. Istotne jest wiedzieć, że obiektyw musi mieć minimum początkowe f/5.6 by autofocus mógł poprawnie działać. Powyższy parametr nie ma nic wspólnego ze zmianą przesłony. Tą można zmieniać dowolnie aż do f/22 lub f/32 dla większości obiektywów.

Niskie wartości przesłony, czyli obiektywy o dużej jasności pozwalają na wykonanie przy tych samych pozostałych parametrach, dużo jaśniejszego zdjęcia podczas niekorzystnych warunków oświetleniowych.

RAW

Format zdjęcia. Rodzaj zapisu zdjęcia w nieprzetworzonej formie przez aparat fotograficzny. Zawiera wszelkie możliwe dane zarejestrowane przez aparat podczas wykonywania zdjęcia.

Aby otworzyć w Windows plik raw, trzeba zainstalować specjalny sterownik dla posiadanego aparatu. Obraz wyświetlany wówczas na podglądzie nie jest idealnym odzwierciedleniem tego co plik raw odróżnia. A co odróżnia przede wszystkim?

1. Wielkość. Plik raw od pliku jpg jest kilka razy większy 2. Możliwości edycyjne. Z pliku raw znacznie łatwiej jest wyciągnąć szczegóły z cieni z prześwietleń oraz można dowolnie określić balans bieli, niezależnie od ustawień aparatu.

ROZDZIELCZOŚĆ OBIEKTYWU

Aby powstało ostre zdjęcie dla odpowiedniej przesłony obiektyw musi zarejestrować odpowiednią ilość szczegółów. Programy testujące ostrość obiektywów określają dla jakiej przesłony obiekty jest ostry, a kiedy daje rozmyty kadr.

Mierząc rozdzielczość obiektywu mierzymy ile pikseli ułożonych w linie na milimetr jest wstanie zarejestrować obiektyw. Im więcej tym lepiej. Przeważnie jeśli wartości są większe niż 30-32 to znaczy że dla danej przesłony uda się zrobić ostre zdjęcie. Jeśli te wartości są większe niż 40 zdjęcie może być bardzo ostre. Dla wartości < 30 zdjęcie będzie rozmyte.

Rozdzielczość jest wartością nigdy nie podawana przez producentów obiektywu. Nawet te pozornie najdroższe i najlepsze obiektywy mogą nie być doskonałe. Dopiero po przetestowaniu i opublikowaniu testów widać jakie są różnice pomiędzy rzeczywistością, a tym co pisze producent.

SZUM CYFROWY

Jest to zakłócenie pracy cyfrowego aparatu fotograficznego składające się na wiele różnych czynników takich jak sztuczne wzmocnienie sygnału, czy zbyt wysoką temperaturę otoczenia. Im niższa temperatura zewnętrzna, tym matryca aparatu mniej się rozgrzewa i tym mniejsze zakłócenia. Szum powstaje podczas wyższych wartości ISO, albo długiego naświetlania klatki.

ZAKRES TONALNY

--  opis ---